shutterstock_324342278

 

H2O, nadtlenek wodoru, czyli woda, pierwiastek życia, bez którego powstanie ani rozwój organizmów żywych nie byłyby możliwy. Występuje w oceanach, rzekach, jeziorach, lodowcach, atmosferze i jest składnikiem wszystkich istot żywych.

Rola wody w organizmie człowieka

Ludzki organizm składa się w 60-70% z wody. Zastosowanie wody zostało dość dobrze zbadane, jednak co jakiś czas naukowcy odkrywają jej kolejne zbawienne właściwości dla zdrowia i życia człowieka. Wiemy z całą pewnością, że pełni ona bardzo ważną rolę, o czym świadczy fakt, że już 20% niedobór wody może spowodować śmierć w wyniku odwodnienia. Rolą wody w organizmie jest przede wszystkim zapewnienie sprawnego funkcjonowania narządów wewnętrznych. Uczestniczy ona w procesach trawiennych, jest składnikiem płynów ustrojowych, transportuje składniki odżywcze i reguluje usuwanie produktów przemiany materii, wypłukiwanie toksyn oraz prawidłową pracę nerek i jelit. Posiada również zdolności termoregulacyjne. Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości wody pomaga w utrzymaniu prawidłowego nawilżenia skóry, redukuje początki cellulitu, zwalcza zmęczenie, reguluje temperaturę ciała, poprawia fizyczną wydolność organizmu, a także pamięć i koncentrację. Do jednej z ważniejszych funkcji wody w organizmie należy również przywracanie równowagi kwasowo-zasadowej.

Odwodnienie-czym się objawia?

Organizm człowieka wymaga stałego uzupełniania wody z zewnątrz. Nieuzupełnianie poziomu wody może w ciągu 3-5 dni doprowadzić do śmierci w wyniku odwodnienia. Analogicznie częste dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości wody wywołuje liczne objawy odwodnienia, których na dodatek często nie łączymy z tym faktem. Główne objawy niedoboru wody w organizmie to sucha skóra, mała objętość moczu i jego ciemna barwa, zaparcia, złe samopoczucie, osłabienie koncentracji i bóle głowy. Warto również wiedzieć, że organizm domaga się nowej dawki wody w chwili, kiedy do mózgu zostaje przekazany sygnał o jej niskich zasobach. Ważne jest więc regularne uzupełnianie poziomu wody, aby nie doprowadzać zagrażającego zdrowiu niedoboru.

Ile pić wody?

Zanim  odpowiemy na pytanie o dzienne zapotrzebowanie człowieka na wodę, zastanówmy się, co dokładnie pijemy i dlaczego niemal każdy z nas powinien część przyjmowanych dziennie płynów zamienić na czystą wodę. Plagą naszych czasów jest wypijanie zbyt dużych ilości kawy, herbaty i gazowanych napojów oraz soków z kartonu o wysokiej zawartości cukru. Zwiększają one dzienny bilans kaloryczny posiłków i często powodują zaburzenia trawienia. Tymczasem najkorzystniejszym sposobem zaspokojenia pragnienia jest wypijanie odpowiedniej ilości czystej, najlepiej mineralnej lub źródlanej wody, która nie zawiera kalorii i uzupełnia rezerwy składników mineralnych.

Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać dziennie minimum 30 ml. wody na każdy kilogram ciała. Część (ok. 20%) jest przyjmowana wraz z pożywieniem stałym, zawierającym określony procent wody. Pozostałą ilość należy uzupełniać. Oznacza to, że np. ważący 80 kg mężczyzna powinien wypijać dziennie 2,4 l wody, ale już kobiecie o wadze 60 kg, wystarczy 1,8 litra.

Pamiętajmy, że są to granice umowne, które zależą od potrzeb konkretnego organizmu, temperatury otoczenia, trybu życia. Więcej wody potrzebują osoby odchudzające się, kobiety w ciąży i karmiące, sportowcy oraz osoby przebywające w gorącym klimacie.

 

Jak pić wodę?

Przede wszystkim małymi łykami i zaraz po przebudzeniu. Bardzo dobry zwyczajem jest picie wody z cytryną, która ma właściwości lekko odkwaszające. Dobową ilość powinniśmy podzielić sobie na cały dzień, aby zrównoważyć ilość wody wydychanej wraz z powietrzem oraz wydalanej z potem i moczem. Starajmy się nie pić w trakcie posiłków, ponieważ woda rozrzedza enzymy trawienne i utrudnia trawienie. Zdrowym przyzwyczajeniem jest wypijanie szklanki wody 30 minut przed posiłkiem i kolejnej ok. 1 godzinę po.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany