Zazwyczaj po przebudzeniu idziemy do kuchni, robimy sobie kawę lub herbatę, jemy śniadanie, po czym wychodzimy do pracy, szkoły lub zabieramy się za inne czynności. A może warto zamienić ten poranny rytuał dotychczasowo wypijanych płynów na nowość – ciepłą wodę z cytryną?

Kiedy pić wodę z cytryną?

Ciepłą wodę z cytryną powinniśmy pić na czczo, ok. pół godziny przed zjedzeniem śniadania. Dodatkowo warto dodać do niej miód, który posiada bardzo szeroki wachlarz pozytywnych dla zdrowia właściwości. Sok z cytryny zawiera błonnik pektynowy, który chroni ścianki przewodu pokarmowego i nie powoduje przyklejania się pożywienia do jelit (a później jego gnicia). Ponadto spowalnia przyswajanie cukru i zmniejsza wydzielanie insuliny. Poza tym cytryna jest niskokaloryczna, a woda – jak wiadomo – jest pozbawiona jakichkolwiek kalorii. Ponadto cytryna zawiera witaminę C, potas, błonnik, flawonoidy oraz antyoksydanty.

Powody, dla których warto pić wodę z cytryną

  • Chroni przed zakwaszeniem organizmu. Pomimo swojego kwasowego odczynu, cytryna zmienia w żołądku swój odczyn na zasadowy. Dzięki temu pomaga w neutralizowaniu kwaśnych produktów podczas przemiany materii. Zakwaszenie organizmu powoduje m.in.: złe samopoczucie, zmęczenie, bóle głowy, wypadanie włosów, nerwowość, ociężałość, a także utrudnia chudnięcie. Jako, że spożywamy wiele produktów zakwaszających organizm (zwierzęce białka, tłuszcz, cukier, ziarna), a mało zasadowych (owoce, warzywa), przyda nam się pomoc, a woda z cytryną idealnie się sprawdzi w tym przypadku.
  • Oczyszcza organizm z toksyn. Woda z cytryną również pozytywnie wpływa na wątrobę – wspomaga jej pracę oraz zwiększa produkcję żółci, dzięki czemu organizm zostaje oczyszczony z zanieczyszczeń. Aby wzmocnić efekt, do wody z cytryną dodaj odrobinę pieprzu Cayenne oraz syrop klonowy (dla osłody).
  • Przyspiesza gojenie się ran. W cytrynie zawarty jest kwas askorbinowy, który wpływa na szybsze gojenie się ran. Przyczynia się on także do zachowania tkanki łącznej, chrząstek i kości w dobrej kondycji. Witamina C posiada także właściwości przeciwzapalne.
  • Zwiększa odporność. Nie od dziś wiadomo, że witamina C zapobiega przeziębieniom, dlatego picie wody z cytryną jest szczególnie polecane w okresie jesienno-zimowym.
  • Zapobiega niektórym schorzeniom: nadciśnieniu krwi, zmniejsza ryzyko pojawienia się wrzodów żołądka (niszczy także bakterie malarii i duru brzusznego), stanom zapalnym jamy ustnej (należy wtedy płukać gardło wodą z cytryną), obniża poziom cholesterolu.
  • Wspomaga odchudzanie. Codzienne, regularne picie wody z cytryną wspomaga trawienie i zwiększa metabolizm. Ponadto zapewnia długie uczucie sytości, co powoduje, że nie sięgamy po słodkie przekąski.
  • Odmładza skórę. Przeciwutleniacze i witamina C pomagają w zwalczaniu wolnych rodników, które są odpowiedzialne za starzenie się naszej skóry. Znajdujące się w tym cytrusie antyoksydanty równoważą uszkodzenia skóry i minimalizują zmarszczki. Cytryna posiada także właściwości rozjaśniające – stosowana zewnętrznie zmniejsza widoczność ciemnych plam czy blizn.
  • Dodaje energii. Cytryna poprawia nastrój i zmniejsza stres. Pomaga nawet wówczas, gdy mamy depresyjny nastrój. Po regularnym piciu wody z cytryną organizm lepiej funkcjonuje (co zostało udowodnione). A kiedy nasze ciało dobrze z nami współpracuje, od razu czujemy się szczęśliwsi i pełni energii.

Skutki uboczne

Nie należy przesadzać. Zbyt duże ilości pitej codziennie wody z cytryną nie wpłyną pozytywnie na stan naszego zdrowia. Gdy jednak będziemy pić szklankę dziennie z kilkoma plasterkami cytryny, nic z poniższej listy nie będzie nam grozić.

Erozja szkliwa. Woda z cytryną ma odczyn kwasowy, który nie działa korzystnie na nasze zęby. Może prowadzić do nadwrażliwości. Aby maksymalnie ochronić nasze zęby, pij ją przez słomkę, a przed umyciem zębów poczekaj ok. pół godziny.

Odwodnienie. Nie jest to regułą, ale u niektórych osób woda z cytryną może działać moczopędnie. “Przedawkowanie” tego napoju może doprowadzić nawet do odwodnienia. Dlatego, jeśli po wypiciu szklanki czujesz pragnienie, zmniejsz ilość dodawanego do napoju cytrusa.

Zgaga. Zbyt duża ilość cytryny w wodzie może powodować zgagę, a gdy już ją mamy, złym pomysłem będzie zapijanie jej wodą z cytryną.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany