Nasiona Chia stały się ostatnio niezwykle popularnym elementem zdrowej diety, nie ma się czemu dziwić te małe, czarne ziarenka są jednymi z najzdrowszych dostępnych na rynku nasion. Zwiększają odporność, zmniejszają ryzyko raka piersi oraz wspomagają pamięć, co jeszcze kryją przed nami nasiona szałwii hiszpańskiej?

Czym jest szałwia hiszpańska?

To roślina pochodząca z Ameryki Południowej, posiada niewielkie białe kwiaty oraz owoce, w których znajdziemy właśnie nasiona chia. Aztekowie doceniali ich właściwości zdrowotne, czyniąc je jednym z pięciu głównych produktów swojej diety.
Samo słowo “chia” pochodzi od słowa „Chian” co w języku nahuatl, znaczy oleisty.

Czemu nasiona Chia są dobre dla naszego zdrowia?

Te małe nasionka to prawdziwa bomba witaminowa dla naszego zdrowia. Według badań potrafią one zapobiegać rakowi piersi, obniżać ciśnienie krwi, poprawiać pamięć, wzmacniać kości, koić nerwy oraz regulować trawienie, a wszystko to dzięki składowi bogatemu w:

  • leptynę- która zwiększa wydolność naszego organizmu i dostarcza nam energii, wspomaga przemianę materii,
  • kwasy Omega-3 i Omega-6- które poprawiają pracę mózgu, nastrój i koncentrację,
  • błonnik- zapewnia uczucie sytości oraz przyśpiesza przemianę materii,
  • wapń, cynk i żelazo- które pozytywnie wpływają na włosy, skórę oraz paznokcie,
  • witaminy i minerały- niezbędne głównie osobom przemęczonym i zestresowanym,
  • wapń- wspomaga układ kostny,
  • trójglicerydy- zmniejsza ilość “złego cholesterolu” we krwi.

Jak jeść nasiona Chia?

Tak samo, jak wszelkie inne nasiona, Chia mogą być stosowane jako dodatek do wszelkich sałatek, deserów, jogurtów, musli czy koktajli, lecz można je też połączyć z mąką i z takiej mieszanki przygotować chleb, ciasto lub naleśniki. Namoczone nasiona nadadzą się świetnie do zagęszczania zup czy sosów, a także do przyrządzania puddingów.

Ludzki organizm jest w stanie strawić surowe ziarna Chia, jednak poleca się, by przed jedzeniem namoczyć je w wodzie lub innym płynie (jedna porcja nasion na 9 porcji wody) i pozwolić by wchłonęły wodę, przyjmując formę żelu. Tylko w takiej postaci będziemy w stanie wykorzystać 100% ich zdrowotnych właściwości.

Komu zaleca się spożywanie nasion Chia?

Wszyscy powinniśmy włączyć je do swojej diety, jednak szczególnie zaleca się to uczynić osobom, które:

  • mają problemy z pamięcią,
  • cierpią na depresję,
  • potrzebują zwiększenia odporności,
  • skarżą się na włosy, skórę i paznokcie,
  • mają problemy z układem kostnym,
  • znajdują się w grupie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia,
  • mają podwyższony poziom cholesterolu,
  • uskarżają się na problemy z układem pokarmowym.

Ile powinniśmy ich jeść?

Zakłada się, że dla dzieci poniżej 18 r.ż. wystarczy 1,3 g do 4,3 g nasion dziennie, dorośli powinni spożywać ok. 15 g, by zachować zdrowie. Jeśli natomiast pragniemy zwiększyć wydajność naszego układu krwionośnego, najlepiej jeść od 30 do 40 g przez okres 3 miesięcy.
Warto też kupując nasiona Chia sprawdzić, czy sprzedająca je firma posiada odpowiednie certyfikaty, jeśli nie, bardzo prawdopodobne, że były one hodowane na masową skalę, co może oznaczać wykorzystywanie pestycydów.

Dieta aztecka- jak nasiona chia odchudzają.

Dieta Aztecka to metoda odchudzająca, opierając się na spożywaniu dużej ilości nasion Chia oraz produktów, które spożywali dawni Aztekowie.

Dieta ta przebiega w trzech etapach:

  • ETAP 1- spożywanie trzech koktajli owocowych, wzbogaconych w dużą ilość nasion chia. Pozwala na szybką utratę wagi i przyśpieszenie metabolizmu. Ten etap trwa 2 tyg.
  • ETAP 2- ma na celu dalsze przyspieszanie metabolizmu, jednak w tej fazie dozwolona jest zmiana jednego koktajlu na pełnowartościowy posiłek.
  • ETAP 3- pozwala na zachowanie osiągniętych zmian, a także utrzymanie organizmu w zdrowiu. W tej fazie spożywamy regularne, zdrowe posiłki.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany